جایگاه نقد روانکاوانه در بررسی آثار نقاشان معاصر غرب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده زهرا نوری زنوز
- استاد راهنما ایرج اسکندری کامبیز موسوی اقدم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1339
چکیده
نقد روانکاوانه از دیرباز مورد توجه هنرمندان و نظریه پردازان هنر قرار گرفته است.گرچه این رویکرد در ساحت تجسمی کمی مهجور مانده و بیشتر ارجاعات تاریخ هنر در زمینه ادبیات و سینما صورت پذیرفته اند. مسئله اصلی این تحقیق یافتن جایگاه نقد روانکاوانه هنر و دیدگاه های روانشناختی در بررسی آثار تجسمی بویژه نقاشی معاصر است. اینکه منتقدان تجسمی چگونه مابین نظریات روانکاوانه و عالم بصری هنرمندان ارتباط برقرار می کنند و این نظریات از کجا سرچشمه یافته و اعتبار حاصل کرده اند، محور اصلی تحقیق است. در روند پژوهش پس از مطرح کردن کلیات وتعاریفی از اصول و مبانی این نقد و شرحی بر تاریخ پیدایش و تکوین آن، به اندیشه های دو تن از مهمترین نظریه پردازان این وادی یعنی زیگموند فروید و ژاک لکان پرداخته شده است. مفاهیم آراء این بزرگان، چون نگاه خیره، عقده ادیپ و یا فالوس محوری در نقد آثار تجسمی تاریخ هنر، از جمله در مکاتب گوناگون هنری ـ فلسفی چون سوررئالیسم، فمینیسم و پساساختارگرایی تا دوران معاصر جای خود را یافته و مصادیق زیادی دارند و حتی با گذشت زمان زیادی از پیدایش آنها هنوز هم در نقد آثار معاصر هنری کاربرد داشته و مورد ارجاع قرار می گیرند. با بررسی چند نمونه نقد از آثار نقاشی مدرن و معاصر، از جمله آثار نقاشانی چون پابلو پیکاسو، لوسین فروید و گرهارد ریشتر، با رویکرد روانکاوانه مشاهده شد که آثار هنری از دوره های مختلف و با خصوصیات متفاوت، قابلیت مورد نقد قرار گرفتن به شیوه روانکاوانه را دارند. حتی مفهومی چون «نگاه خیره» که در دوره کلاسیک تاریخ هنر نیز با مبحث نگاه خیره مسلط مردانه مطرح گشته بود، در آثار پیکاسو در قالب نگاه خیره مدل های آثارش به بیننده، و در آثار نقاش معاصر زمان ما گرهارد ریشتر با اجتناب مدل هایش از روبرو شدن با تماشاگر، مصداق پیدا می کند. نقد روانکاوانه هنر از آنجا که بیشتر از هر چیز با ویژگی های روان انسان سر و کار دارد، پدیده ای زنده و انسانی بوده که همواره در حال تغییر و تحول است و شاید بتوان گفت که در بررسی آثار هنری رویکردی جهان شمول و بی مرز وبدون تاریخ مصرف به حساب می آید.
منابع مشابه
بررسی آثار نقاشان معاصر تبریز
این رساله نگاهی به آثار نقاشان معاصر تبریز که عمر خویش را وقف هنر کرده اند، می باشد . در این پژوهش ، با تلفیقی از روش کتابخانه ای و میدانی ، تلاش کرده ام که تا در حد امکان با رجوع به آثار منتشرشده از این نقاشان و نیز نوشته های دیگر در مجلات ، درباره این نقاشان و جستجو در اینترنت و گفتگوهای مستقیم با این نقاشان ، مجموعه ای گویا از این نقاشان ارزنده پدید آورم.
نقد روانکاوانه آثار عباس معروفی
چکیده عنوان پایان نامه ی حاضر "نقد روانکاوانه ی عباس معروفی" است که در آن با استفاده از الگوی روانکاوانه ی "زیگموند فروید " ، "کارل گوستاو یونگ" و نظریات روانشناسی شخصیت و نابهنجاری، به بررسی آثارعباس معروفی پرداخته شده است. پژوهش حاضر به بررسی دورمان سمفونی مردگان، سال بلوا و هشت داستان کوتاه معروفی که ازمجموعه داستان دریاروندگان جزیره ی آبی تر انتخاب شده، اختصاص دارد. این پژوهش ابتدا به تبی...
15 صفحه اولبررسی طبیعت در آثار نقاشان معاصر ایران
در آثار نقاشی معاصر که تجلی بخش احساس از طبیعت بوده همواره مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است که این روند در تقابل با آثار دیگر به شناختی عمیق تر در عالم هنر دست پیدا می کنیم؛ به طور کلی با توجه به تغییر در دیدگاه فلسفی مفهوم منظره پردازی در طول زمان دچار دگرگونی شده است از طرفی در تفکر ایرانی هنرمند در عین حال که به دنیای خیالی نظر دارد، جهان مادی همچنان برای او منبع الهام می باشد. در آثار این ...
بررسی آزادی آکادمیک در غرب معاصر و نقد مبانی آن از دیدگاه متفکران معاصر مسلمان
این مقاله با تبیین تاریخچه، خاستگاه و رویکردهای آزادی آکادمیک در غرب معاصر، به بررسی و نقد مبانی آن میپردازد. بدین منظور از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شد. از میان دستهبندی رویکردهای تجویز آزادی آکادمیک، دستهبندی بروبیکر در سه رویکرد (معرفتشناختی، سیاسی، اخلاقی) توصیف و پژوهش در دو زمینه اسناد (بیانیهها و لوایح حقوقی) و دیدگاههای صاحبنظران (جاندیویی، برتراندراسل، جان سرل، استنلی فیش، ...
متن کاملتبیین فرآیند مشارکت نقاشان معاصر ایران در حراجیها
نقاشان ایرانی تا اواخر دهه هفتاد شمسی بازاری بسته و نامشخص داشتند و شرایط لازم برای فعالیت اجتماعی را نداشتهاند اما با گذر زمان شرایط متحول شد و فرآیند رو به رشدی را طی کرد. از نتایج آن مؤسسات بزرگی همچون کریستیز و ساتبیز شعبههایی را در منطقه خاورمیانه تأسیس کردهاند و معبر صعود هنرمندان ایرانی به حراجیها شدهاند. از این رو مسئله اقتصاد و خرید و فروش آثار هنرمندان ایرانی به صورت جدی مطرح شد....
متن کاملتصویر زن در آثار نقاشان زنان و مردان معاصر ایرانی
این پژوهش به روش کتابخانه ای صورت گرفته است و هدف از این پژوهش شناخت جایگاه زن در نقاشی معاصر ایرانی است و برای شناخت بهتر و عمیق تراین جایگاه به زمانهای دور مانند اسطوره های ایرانی و خود ایران باستان را مورد مطالعه قرار دادیم ودر هر دو به تقدس و اقتدار زن رسیدیم زن هم در اسطوره و هم در ایران باستان ارزش والای داشت و با زنهای که در اسطوره به مقام ایزد بانویی و هم زنان ایران باستان که به به مقام...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023